Po powrocie ze żłobka często obserwujemy całą paletę emocji i zachowań naszych dzieci. Słyszy się, że rodzice nie poznają wtedy swoich dzieci, a także nie wiedzą jak im pomóc. Pytają jak dziecko funkcjonuje w żłobku i dostają odpowiedź “Świetnie, bez problemów”
Wydawać by się mogło, że pobyt w żłobku to dla dziecka przyjemność, bo są inne dzieci, zabawki, różne zajęcia i aktywności. Jest naprawdę fajnie! Ale biorąc pod uwagę wyzwania, z jakimi mierzą się maluchy, funkcjonowanie w gronie dzieci jest bardzo wymagające. Staramy się, jak możemy, ale bywa to dla nich trudne. Dlatego też, kiedy są już w drodze do domu bądź do niego dotarły, są w swoim bezpiecznym miejscu z rodzicami, którzy kochają je niezależnie od zachowania oraz okazywanych emocji. Wtedy “puszczają” to, co zgromadziły przez kilka ostatnich godzin.
Nie znaczy to jednak, że w żłobku nie czują się bezpiecznie. Po prostu w domu są “u siebie”
Z czym na przykład mierzą się dzieci w placówce?
Dostosowują się do panujących tu norm, zasad i innych wymagań
Nieustanie są w relacjach z innymi, a to z opiekunką, a to w gronie rówieśników
Pobudzają bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe, jest głośno i dużo się dzieje
Miewają konflikty i niezaspokojone zachcianki
Często blokują okazywanie emocji
Jakie zachowania mogą pojawić się po odebraniu dziecka ze placówki?
Maluch może np.:
- Być płaczliwy, rozdrażniony, marudny
- Głodny, zmęczony, stęskniony
- Wybuchać z powodu błahostek.
- Mieć trudności z wyciszeniem się
- Być niechętny do współpracy
- Zachowywać się agresywnie w stosunku do rodziców, rodzeństwa lub przedmiotów.
Dlaczego tak może być?
Maluch może:
- Mieć trudności w przystosowaniu się do zmiany
- Być zmęczony, przebodźcowany
- Tęsknić za rodzicami
- Mieć trudności w przyswojeniu zasad panujących w żłobku, w odniesieniu do tych obowiązujących w domu
Jak wesprzeć dziecko?
Po przyjściu do domu spędź czas z maluchem, podaruj mu swoją obecność i bliskość
Nakarm dziecko, nawet jeśli jadło w żłobku
Zorganizuj aktywność, która spowoduje „upuszczenie” nagromadzonych emocji i napięć u dziecka
Niektóre dzieci będą potrzebowały spokojnych aktywności, np. spaceru, zbierania liści, układania klocków, a inne będą wymagać czegoś intensywnego – biegania czy skakania.
Dobrze sprawdzą się zabawy w relacjach w rodzicami, np łaskotki, turlanie po podłodze, siłowanki.
Proponujmy dzieciom różne aktywności i sprawdzajmy, czy to pomaga czy wręcz przeciwnie. Dajmy tez dziecku możliwość wyboru zabawy i zobaczmy czy jest ona dla niego wspierająca, czy niekoniecznie.
Może się zdarzyć, że to, czego potrzebuje Twoje dziecko do wyregulowania się, będzie zależało od danego dnia, samopoczucia i od poziomu zmęczenia. Potrzeby są rozmaite i zależą naprawdę od wielu czynników.
Ważne: wybieganie i dodatkowe zmęczenie dziecka czasami może nam przynieść odwrotny skutek.
Czego nie robić?
Nie udawaj się z dzieckiem do galerii handlowej, to spowoduje bodźcową katastrofę
Nie zmuszaj do pójścia na plac zabaw, Twoje dziecko było już z innymi dziećmi cały dzień, może potrzebować odpocząć od rówieśników
Nie torpeduj pytaniami o to, jak było w żłobku i daj mu odpocząć w ciszy i spokoju
Ważne: wbrew pozorom bajki nie wyciszają dziecka i nie regulują jego emocji, wręcz przeciwnie – pobudzają wyobraźnię
Powyższe informacje dotyczą dzieci, które uczęszczają już do placówki dłuższy czas.
W trakcie adaptacji wszystko co powyżej, może być jeszcze bardziej zintensyfikowane aż do momentu, gdy maluch wejdzie w rytm funkcjonowania żłobka. Tutaj przyda się na pewno cierpliwość i współpraca z opiekunkami.